Satt på gjerdet – en stund
I den tidligste fasen i denne utviklingen, valgte H.I. Giørtz Sønner å sitte rolig på gjerdet uten å foreta seg altfor mye overfor detaljistene. Etter hvert så firmaets ledelse tydeligere konturene av hva som kom, og ledelsen innså at det måtte tenkes helt nytt. Det innebar i første rekke en sterkere binding til kjøpmennene.
– For å ta et eksempel: Fra Vegsund til Langevåg var det på den tiden 27–28 små butikker, mange i kjellerlokalene til kjøpmannens bolig. Nesten alle kjøpte varer hos oss, men vi innså at mange ikke ville overleve. Det endte med at vi knyttet oss sterkere til dem vi mente hadde en fremtid, forteller Hans Joakim Giørtz.
Dermed startet den første, forsiktige posisjoneringen i markedet: Hvilke butikker skulle H.I. Giørtz Sønner satse på? Valgene innebar etter hvert både tomtekjøp og bygging av en hel ny butikk. Planen var ganske enkel: H.I. Giørtz Sønner gikk inn og bidro til finansiering av både tomter og nye butikkbygg. Forutsetningen var at butikken og kjøpmennene forpliktet seg til å handle hos H.I. Giørtz Sønner.
Det var en strategi som ikke var uten risiko. Hans Joakim Giørtz følte seg ofte mer som en bygningsmann enn en grosserer, og mer enn én gang ble han møtt av skeptiske bankfolk som ba ham tenke seg om: Våget han å garantere for disse kjøpmennene? Egentlig var valget enkelt: Skulle selskapet være med videre, var det ikke lengre tid til å sitte på gjerdet.
– Hele tiden handlet det om å ta veivalg, påpeker Hans Joakim Giørtz.
Dette var også matvarekjedenes spede barndom. Stadig flere kjøpmenn mente det lå en gevinst i å slå seg sammen. Den samme oppfatningen hadde mange grossister. Men utviklingen gikk sakte. En av årsakene til dette var jo den tradisjonen som hadde slått rot i årene etter 2. verdenskrig, basert blant annet på et lovverk som innebar sterk statlig kontroll også av varehandelen. For eksempel var det i mange år etter krigen faktisk forbudt å opprette filialer.
Men i 1964 fikk dagligvarebransjen den første store kjedediskusjonen, da Vivo ble etablert. Den ble beskrevet som en «grossistorganisert kjede» og møtte kraftig motbør blant mange butikkdrivere. Kjøpmennene svarte med å etablere en mer detaljistorientert kjede – K-kjøpmennene. Bjørn Arve Jørgensen, butikksjefen på Bingo, var også tidlig ute da han var med og startet Stjerne-kjeden.
Men ingen av disse kjedene fikk et varig fotfeste over hele landet. Norges Kolonial- og Landhandlerforbund sto på barrikadene for å hindre kjedesamarbeid mellom detaljister og grossister. Bransjen fikk dermed en utvikling preget av mange små, lokale kjedeetableringer. Det er antydet at det ble opprettet 600-700 ulike kjeder her i landet fra 1960-tallet og frem til 1980.
– Under alle besøkene hos kjøpmennene i denne perioden, merket jeg at konkurransen hardnet til. Det var en tøff tid, sier Hans Joakim Giørtz.