– Det var ikke hver dag jeg synes det var kjekt å holde på, erkjenner sjefen i H.I. Giørtz på den tiden, Hans Joakim Giørtz.
Endringene i dagligvaremarkedet på 1960-tallet var bare som små justeringer sammenlignet med det som skulle komme. Frem til 1980-tallet var dagligvarebransjen fortsatt preget av små og uavhengige butikker som nærmest var passive aktører som solgte det grossister og produsenter kunne tilby.
I Ålesund-området var det fremdeles flere grossister: Køff-Wennersberg, H.I. Giørtz Sønner, Brandtzæg & Co, Møre Kjøpmænds Engrosforretning, Scan Import og Chr. J. Steffensen – i tillegg til NKL. Men aktørene skjønte at det kom til å skje noe de nærmeste årene.
– Vi satt nok litt på gjerdet en stund. Etter hvert innså vi at vi måtte tenke nytt, ettersom det gikk mot en stadig sterkere binding til kjøpmennene, forteller Giørtz.
De nye tankene innebar at H.I. Giørtz Sønner måtte knytte seg nærmere til butikkene. Da gjaldt det å velge de riktige kjøpmennene; de som hadde størst sjanse og evne til å overleve i et marked som stadig ble tøffere. Tilknytningen skjedde ved at H.I. Giørtz Sønner gikk inn på eiendomssiden. Som gjenytelse for investeringen, forpliktet butikkene seg til å handle med H.I. Giørtz Sønner.
På denne måten fikk firmaet et langsiktig og forpliktende forhold til butikker i mange kommuner på Sunnmøre. Men det var en strategi som også innebar en viss risiko: Gikk ikke butikken godt, kunne H.I. Giørtz Sønner sitte igjen med tomme butikklokaler – og et lån med skyhøy rente. Derfor ble det også enda viktigere for firmaet å være tett på kjøpmennene.
– Dette er nok en av de tøffeste periodene i firmaets historie. Utfordringen var at vi fungerte like mye som bank som grossist for kundene, sier Hans Joakim Giørtz.